Inkontinens
Link til VAR
Procedurer for inkontinens
- Procedure for borgere med symptomgivende urinvejsinfektion og Pigtail-kateter anlagt suprapubisk eller i nefrostomi
- Procedure for borgere med symptomgivende urinvejsinfektion og Silikone Ballonkateter anlagt i nefrostomi
- Procedure for patient på selvindskrivning og aflastningsplads i Aalborg Kommune
Procedure for borgere med symptomgivende urinvejsinfektion og Pigtail-kateter anlagt suprapubisk eller i nefrostomi
Patientforløb
Patientforløb mellem primær sektor (hj. sygeplejen og praktiserende læge) og sekundær sektor (Urologisk Amb. og røntgenafdeling) for borgere med symptomgivende UVI til skift af Pigtail-kateter efter 1 døgns antibiotisk behandling.
Hvis kateteret er anlagt/omlagt mindre end 7 dage før opstart af antibiotisk behandling, skal kateteret IKKE skiftes.
Identifikation af urinvejsinfektion
Da borger har et kateter, skal der identificeres 2 symptomer.
Symptomerne skal oplyses ved kontakt til praktiserende læge.
- Feber > 38 grader C eller kulderystelser
- Nyopstået eller tiltagende hyppig, smertefuld eller bydende vandladning
- Urinen ændrer karakter eller lugt
- Suprabisk smerte/ømhed eller lændesmerter 5.Forværring af mental eller funktionel status
Borger - Hjemmesygeplejersken
Hjemmesygeplejersken foretager følgende ved symptomgivende urinvejsinfektion:
- Urinprøvetagning efter gældende regler
- Afsendelse af urindyrkning til egen læge. Navn, CPR, katetertype og symptomer SKAL noteres og følge urinprøven.
- Indhenter dyrkningssvar 1 døgn efter afsendt urindyrkning fra praktiserende læge
Praktiserende læge
Praktiserende læge ordinerer:
- Relevant antibiotika ud fra dyrkningssvar.
- Alternativt tages urinprøve fra til dyrkning/resistens inden behandling igangsættes og justeres evt. efter dyrkningssvar.
Hjemmesygeplejerkse
Hjemmesygeplejersken eller efter aftale hjemmeplejen igangsætter den ordinerede antibiotiske behandling (= 1. behandlingsdag)
Det er ALTID hjemmesygeplejersken, der kontakter koordinatoren i urologisk Amb. (telefonnr: 9766 3318) med oplysninger om:
- Katetertype (Pigtail) og anlæggelse (nefrostomi eller suprapubisk), årsag til skift (urinvejsinfektion) og forventet dato for kateterskift ( = 2. behandlingsdag)
- Oplysning om mobilitet (selvhjulpen/kørestol/sengeliggende).
- Telefonnr. på den hjemmesygeplejerske i distriktet, der skal kontaktes, når røntgenafdelingen har fundet et tidspunkt.
Koordinatoren i Urologisk Amb. kontakter derefter Røntgenafdelingens læge.
Røntgenafdelingen Aalborg Sygehus
Røntgen-afdelingen kontakter hjemmesygeplejersken på oplyste telefonnr. ang dato og tidspunkt for kateterskift.
OBS: Er borger sat i behandling fredag eller lørdag, kan kateteret først skiftes en af de første dage i følgende uge.
Hjemmesygeplejerske
Hjemmesygeplejersken bestiller transport og informerer hjemmeplejen.
Evt kan bestilling af transport aftales med hjemmeplejen
Sygehusets Kørselskontort: Telefon 9764 8030 Mandag –onsdag kl 8-15.30 Tors- fredag: kl 8-15
Referencer
Surveillance Definitions of Infections in Long-Term Care Facilities, Revisiting the McGeers Criteria, 2012
Allison McGeer et al: Definitions of infection for surveillance in long-term care facilities,Am J Infect Control. 1991 Feb;19(1):1-7
Skift af velfungerende pigtail suprapubisk kateter, pigtail nefrostomi og ballon nefrostomi ved symptomgivende infektion og samtidig opstart af antibiotisk behandling, Urologisk afdeling/Radiologisk afdeling Aalborg Universitetshospital Nord, PRI, godkendt 4.4.2014
Guidelines on Urological Infections, European Association of Urology 2015
https://uroweb.org/wp-content/uploads/19-Urological-infections_LR2.pdf
Procedure for borgere med symptomgivende urinvejsinfektion og Silikone Ballonkateter anlagt i nefrostomi
Patientforløb
Patientforløb mellem primær sektor (hj. sygeplejen og praktiserende læge) og sekundær sektor (Urologisk Amb. og røntgenafdeling) for borgere med symptomgivende UVI til skift af Silikone Ballonkateter efter 1 døgns antibiotisk behandling.
Hvis kateteret er anlagt/omlagt mindre end 7 dage før opstart af antibiotisk behandling, skal kateteret IKKE skiftes.
Identifikation af urinvejsinfektion
Da borger har et kateter, skal der identificeres 2 symptomer.
Symptomerne skal oplyses ved kontakt til praktiserende læge.
- Feber > 38 grader C eller kulderystelser
- Nyopstået eller tiltagende hyppig, smertefuld eller bydende vandladning
- Urinen ændrer karakter eller lugt
- Suprabisk smerte/ømhed eller lændesmerter
- Forværring af mental eller funktionel status
Hos borgeren
Hjemmesygeplejersken foretager følgende ved symptomgivende urinvejsinfektion:
- Urinprøvetagning efter gældende regler
- Afsendelse af urindyrkning til egen læge. Navn, CPR, katetertype og symptomer SKAL noteres og følge urinprøven.
- Indhenter dyrkningssvar 1 døgn efter afsendt urindyrkning fra praktiserende læge
Hos praktiserende læge
Praktiserende læge ordinerer:
- Relevant antibiotika ud fra dyrkningssvar.
- Urinprøve, der tages fra til dyrkning/resistens inden behandling igangsættes og justeres evt. efter dyrkningssvar.
Hos hjemmesygeplejersken
Hjemmesygeplejersken eller efter aftale hjemmeplejen igangsætter den ordinerede antibiotiske behandling (= 1. behandlingsdag).
Det er ALTID hjemmesygeplejersken, der kontakter koordinatoren i urologisk Amb. (telefonnr: 9766 3265) med oplysninger om:
- Katetertype (nefrostomi Silikone ballonkateter), årsag til skift (urinvejsinfektion) og forventet dato for kateterskift (= 2. behandlingsdag)
- Oplysning om mobilitet (selvhjulpen/kørestol/sengeliggende)
- Urol. Amb oplyser tidspunkt for kateterskiftet med det samme til hjemmesygeplejersken.
- Hjemmesygeplejersken bestiller transport på Sygehusets Kørselskontor: Telefon 9764 8030 Mandag –onsdag kl 8-15.30 Tors- fredag: kl 8-15 og informerer hjemmeplejen.
Referencer
Surveillance Definitions of Infections in Long-Term Care Facilities, Revisiting the McGeers Criteria, 2012
Allison McGeer et al, Am J Infect Control. 1991 Feb;19(1):1-7.
Skift af velfungerende pigtail suprapubisk kateter, pigtail nefrostomi og ballon nefrostomi ved symptomgivende infektion og samtidig opstart af antibiotisk behandling, Urologisk afdeling/Radiologisk afdeling Aalborg Universitetshospital Nord, PRI, godkendt 4.4.2014
Procedure for patient på selvindskrivning og aflastningsplads i Aalborg Kommune
Gældende for patient med behov for udredning, oprettelse og ændring af bevilling på inkontinenshjælpemidler.
Formål
At sikre ensartet handling i kontinensplejen til patient med behov for hjælpemiddel, som er på aflastningsophold uden for eget ældreområde.
Patientforløb
Patient med bevilling på hjælpemiddel:
- Ved ophold på selvindskrivning- eller aflastningsplads skal patient medbringe egne bevilgede hjælpemidler.
- Ved behov for ændring af bevilling rettes henvendelse til kontinenssygeplejersken i patientens eget ældreområde.
- Ved behov for bestilling af hjælpemidler, kontaktes kontinenssygeplejersken ved ind- og fraflytning for at få ændret leveringsadresse hos leverandør til den midlertidige opholds-adresse/hjemadresse.
- Der bestilles max 1 karton bleer og øvrige hjælpemidler til max 1 måneds forbrug.
Patient uden bevilling på hjælpemiddel:
- Ved ophold på selvindskrivning- eller aflastningsplads medbringer patienten egne indkøbte bleer.
- Anlægger egen læge eller vagtlæge kateter, og der bliver behov for skift af kateter og tilbehør, tages dette i sygeplejedepotet i det område patienten opholder sig. Dette fortsætter indtil egen læge erklærer behovet for varigt eller henviser patienten til udredning på sygehuset.
- Er patienten under udredning på sygehuset leveres hjælpemidler fra aktuelle sygehus afdeling.
- For patient, der får inkontinensproblemer under ophold på aflastningsstedet, kontaktes kontinenssygeplejersken i patientens eget ældreområde med henblik på vurdering af situationen, evt. udredning, råd og vejledning.
Dokumentation
Al udredning og aftaler vedr. bevilling på hjælpemidler (ble, uridom, kateter, stomiprodukter) dokumenteres.
Vigtigt at være opmærksom på patientens folkeregisteradresse, da denne afgør, hvilken kontinenssygeplejerske, der har bevillingskompetencen.
Kontakt til kontinenssygeplejerske
Ved behov for kontakt til kontinenssygeplejersken sendes advis til kontinenssygeplejersken i patientens eget ældreområde.
I feltet ”overskrift” vælges ”Henvendelse til kontinenssygeplejersken”. Derved fremkommer skabelon med fortrykt tekst til udfyldelse.
Referencer
Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område 656 af 15/06 2011. http://socialforvaltning.lovportaler.dk/showdoc.aspx?docId=lov19970453-full&activesolution=http%3a%2f%2fwww.kommunekoncept.dk
Lov om social service (Serviceloven § 112, 81 af 04/02 2011.06.29) http://socialforvaltning.lovportaler.dk/showdoc.aspx?docId=lov20050573-full&activesolution=http%3a%2f%2fwww.kommunekoncept.dk