Ikrafttrædelse
April 2018
Udarbejdet af
Sanne Bülow og Catherina Lauritzen, Kvalitets- og Innovationsenheden
Næste revision
Revideres løbende af de respektive erfa-grupper, der er ansvarlig for delemenenterne.
Øvrige materialer til sårpleje; kompressionsmateriale til midlertidig behandling, plaster, sutursæt, sårplejekasse (saks, pincet, handsker).
Relevante tryksårsforebyggende hjælpemidler.
SSA sender en advis til Sygeplejerske Dag om udvidet risikovurdering indenfor 24 timer. Den udvidet risikovurdering (BRADEN) udfyldes i et samarbejde mellem SSA og sygeplejerske.
Den udvidede risikovurdering udfyldes. Vigtigt at udfylde kommentarfeltet. Præcisering af sårets placering (korsben, haleben, sædeknogle osv.), om borger ligger/sidder meget → Tryk GEM (disketten i øverste venstre hjørne). Den udvidede risikovurdering arkiveres automatisk under Klientdokumenter – Udredninger.
Til den udvidede risikovurdering er der oprettet et standardnotat i klientjournalen. Åben klientjournalen og klik på ”Indtast notat”. I rulleskakten ved feltet ”Overskrift” find ”sygepleje” og klik på feltet ”Udvidet risikovurdering tryksår”. Herved fremkommer en standard tekst til journalen: ”Der er udarbejdet udvidet risikovurdering til tryksårsforebyggelse. Dokumentet er arkiveret i Klientdokumenter.” Sæt flueben i ”Opret advis” og Gem.
Udfyld resten af adviset som vanligt med overskrift ”Udvidet risikovurdering” Advis sendes til: Terapeut Hjælpemidler i STOM eller AFFO. I advisen skrives, hvad der ansøges om og tekst omkring problemet.
Hjælpemiddelterapeut er ansvarlig for bevilling, valg af produkt og installering af madrasser og siddepuder (produktvalg ud fra risikovurdering).
Standardhjælpemidler installeres af hjemmeplejen, der har modtaget undervisning i opgaven.
Madras og siddepude installeres samme dag den leveres. Dette vil ikke altid være muligt.
Er der et akut behov i hverdage for trykaflastende hjælpemidler tager sygeplejersken telefonisk kontakt til Hjælpemiddelterapeuter. Uden for almindelig telefontid skal henvendelsen ske til kontaktcenteret. Udvidet risikovurdering udfyldes efterfølgende og sendes via advis til Hjælpemiddelterapeuter (følg proceduren på side 1) med overskriften: Udvidet risikovurdering akut.
Advis til: Terapeut hjælpemidler AFFO eller STOM med overskriften: Re-risikovurdering og forklarende tekst. (Vejledning)
§ 112 Serviceloven: Diabetikere med så svære følger af diabetes, at almindeligt fodtøj ikke kan anvendes kan få specialtilpasset ortopædisk fodtøj.
Ved ortopædisk fodtøj forstås individuelt fremstillet fodtøj og særligt fabriksfremstillet fodtøj, der tilgodeser en svær foddeformitet (fx knyster og overvidde) eller benyttes i forbindelse med bandagering (kapselsko).
Ekstra sko bevilges først efter 3 måneder.
Hvem henviser:
Egen læge eller speciallæge/sygehus LÆ 125: statusattest eller LÆ 105: Journaloplysninger fra sygehus eller LÆ 135: Specifik helbredsattest (ved visse hjælpemiddelsager kan indhentes hos speciallæge/sygehus)
Følgende kriterier skal være opfyldt for at få bevilget ortopædisk fodtøj:
Kompetence: Bevilgende sekretærer
Vejledningen pkt. 112.
Hvilken bandagist kan benyttes:
Aalborg kommune har leverandøraftale med Bandagist-Centret. Der er frit leverandørvalg, så ansøger kan frit vælge leverandør jf. SEL §112 stk. 3.
Valg af anden leverandør kan dog medføre en merbetaling, hvis den valgte leverandørs priser er højere end kommunens leverandørs priser.
Bandagister:
Bandagist-Centeret, Hobrovej 76, Aalborg | 9812 0700 |
Sahva, Blytækkervej 1, Aalborg | 7011 0711 |
Per Simmelsgård, Vesterbro 82, Aalborg | 9812 9900 |
Kontrol af fodtøj efter udlevering:
Efter ca. 14 dages afprøvning kontrolleres fodtøjets pasform hos bandagisten. Ansøgeren underskriver her efter bevillingsskrivelsen.
Der er en egenbetaling på sko – pristalsreguleres hvert år. I 2014 er egenbetalingen 820 kr.
Bevillingsenhed STOM, februar 2014.
Fodpleje til diabetikere.
Egen læge søger om tilskud i Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen.
Hvis borgeren er pensionist og berettiget til helbredstillæg, kan borgeren fortsat få tilskud til egen betaling for fodbehandling. Men kun til det antal behandlinger, fodterapeuten har vurderet som nødvendige. Ønsker borgeren flere behandlinger, må borgeren forvente selv at skulle betale hele udgiften.
For det første betyder overenskomsten, at alle diabetespatienter får ret til en årlig fodstatus og risikovurdering. Den udføres af fodterapeuten efter henvisning fra lægen. Henvisningerne bliver elektroniske, så fodterapeuten kan hente dem direkte.
Den fodstatus og risikovurdering, fodterapeuten udarbejder (kaldet risikostratificering), er et udtryk for borgerens risiko for at udvikle fodsår og har betydning for hvor mange behandlingsydelser, borgeren kan få tilskud til.
Ønsker borgeren flere behandlinger end dem, borgerens fodstatus/risikovurdering giver ret til, er de uden offentligt tilskud og dermed for egen regning. Det skal fodterapeut informere borgeren om.
De fire risikogrupper:
Der er forskel på, hvad behandlingsydelserne indeholder i de forskellige grupper. Det kan fodterapeut fortælle borgeren mere om.
Den nye overenskomst vil også betyde, at borgeren igen kun skal betale sin andel af prisen på klinikken for fodterapi - dvs. borgeren skal ikke længere omkring kommunen for at få tilskud til de behandlinger, de er berettiget til.
Strømpepåtager:
Advis sendes til selvhjælpsteam STOM eller AFFO, hvori problemstillingen beskrives.
Afklaringsterapeut aftaler besøg i hjemmet hos borgeren og afprøver hjælpemiddel + sørger for bevilling af hjælpemiddel.
Produkter til blodsukkermåling og insulinbehandling
50% tilskud til blodsukkerapparat
100% tilskud til teststrimler, lanchetter og penkanyler.
Hvad kan bevillges:
Fuld egenbetaling på blodsukkerapparat.
Tilskud til 150 teststrimler og lanchetter årligt.
Kontinensprodukter, såsom bleer, PEG-sonder, kateter med videre.
Hvad kan bevillges og hvordan?
Kontakt kontinenssygeplejerske
Hoftebeskyttere er gratis for borgeren. Ved permanent behov kan der udleveres 3 par årligt.
Hoftebeskyttere kan tilbydes borgere, der er i særlig risiko for alvorlig skade i forbindelse med et fald - eller hvor angst for fald påvirker trygheden i daglig livsførelse.
Ved førstegangsbestilling må der kun bestilles 1 hoftebeskytter til borgeren.
Der skal altid laves en opfølgning efter 4 uger, for at sikre, at borgeren anvender produktet.
OBS: Før bestillingen gennemføres, skal det godkendes af faldteamet.
Se katalog med hoftebeskyttere for mål og modeller.
Observationen ved navn "Hoftebeskyttere – bestilling og evaluering" oprettes.
Under overskriften står en vejledning til, hvordan hoftebeskytteren bestilles ved leverandøren - dette gøres først efter godkendelse af faldteam.
Adressen på levering skal ske til medarbejderens arbejdsplads, ikke til faldteamets adresse.
Observationen ligges som opgave til: FALDTEAM (Højskolen for sundhed og motion).
Først når faldteamet har svaret på observationen og godkender, kan bestillingen gennemføres. Svarfrist fra Faldteam er 5 hverdage.
Resten af observationen udfyldes trinvist.
Husk at der skal laves en opfølgning efter 4 uger. Observationen gemmes som igangværende opgave.
Faldteamet tilbagesender samme observation. Godkendes indsatsen, kan hoftebeskytterne herefter bestilles.
Regningen på hoftebeskyttere betales af Aalborg Faldteam.
Den ansatte vurderer efter 4 uger, om borgeren forsat vil bruge hoftebeskyttere. Hvis borgeren fortsat vil anvende hoftebeskyttere, kan der bestilles op til 2 ekstra ud over den først købte.
Observationen lukkes herefter som færdig opgave.
Ved genbestilling fremover skal ovenstående gentages, med bemærkning at borgeren allerede anvender hoftebeskyttere.
Anvendes hoftebeskytterne ikke længere af borgeren, skal disse returneres til arbejdspladsens depot og anvendes ved fremtidige tilfælde.
Overskydende hoftebeskyttere kan vaskes og genanvendes til akutte situationer. Se katalog med hoftebeskyttere for vaskeanvisning.
Ikrafttrædelse
April 2018
Udarbejdet af
Sanne Bülow og Catherina Lauritzen, Kvalitets- og Innovationsenheden
Næste revision
Revideres løbende af de respektive erfa-grupper, der er ansvarlig for delemenenterne.