Sygeplejen kan kontaktes af egen læge, vagtlæge eller interne samarbejdspartnere (hjemmepleje eller plejehjem), hvis der vurderes at være behov for en subakut eller akut sygeplejefaglig vurdering.
Kontakten og kommunikationen følger følgende principper:
1. Kontakt fra læge
- Egen læge eller vagtlæge ringer ind på Sygeplejens Akuttelefon, som Vagtcentralen besvarer.
- Vagtcentralen viderestiller opkaldet til områdets akuttelefon, som altid besvares af en sygeplejerske.
- Sygeplejersken tilser borgeren efter aftale og akutbesøget tilstræbes afviklet inden for én time.
Nedenstående flowchart over sygeplejens akuttelefon følges.
a) Akuttilbuddets sygeplejersker kører udelukkende ud til akut besøg, hvor der er behov for lægehenvist kapillærer blodprøvetagning.
Nedenstående flowchart over sygeplejens akuttelefon følges.
2. Kontakt fra tværfaglig samarbejdspartner internt i Aalborg Kommune
- Sker ved direkte henvendelse til hjemmesygeplejersken eller til de koordinerende sygeplejersker.
- Sygeplejersken tilser borgeren efter aftale.
Guide følges: Behov for akutbesøg af sygeplejen - når borger er triageret rød eller ændrer sig akut.
