Akut udkørende besøg
Målgruppe
Ledere og sygeplejersker i Sygeplejefunktionen i Ældre og Sundhed, Aalborg Kommune.
Formål
- At den kommunale akutfunktion i Aalborg Kommune lever op til krav om kommunikation og observationer jf. Kvalitetsstandarden for Kommunale Akutfunktioner.
- At forebygge uhensigtsmæssige og forebyggelige indlæggelser og hjælpe borgerne i Aalborg Kommune til at leve en selvstændig tilværelse.
- At sikre systematisk og struktureret samarbejde mellem praktiserende læger og sygeplejersker i Aalborg Kommune omkring subakutte og akutte patientforløb.
- At sikre tidlig opsporing af akut sygdom gennem systematisk og struktureret opsporing og kommunikation.
Målgruppen for indsatsen
Borgere over 18 år som af egen læge, vagtlæge, sygeplejersken eller interne samarbejdspartnere vurderes som havende behov for akut sygeplejefaglig vurdering.
Definitioner
Akut og subakut sygdom
Akut/subakut sygdom er en tilstand, hvor det vurderes, at der er behov for en kompetent faglig vurdering inden for timer/få døgn.
Akut sygdom som vurderes livstruende eller skut indlæggelseskrævende visiteres via 112.
Uhensigtsmæssige og forebyggelige indlæggelser
Indlæggelser, som kunne have været forebygget, hvis problemstillingen havde været opsporet tidligere, og der havde været handlet virkningsfuldt.
ABCDE-metoden
ABCDE står for:
A: Airway (frie luftveje)
B: Breathing (observationer og vurdering af respiration)
C: Circulation (observationer og vurdering af kredsløb)
D: Disability (observationer og vurdering af bevidsthedsniveau)
E: Exposure (eksponering = inspektion af hele patienten med det formål at finde udløsende årsager til den akutte tilstand).
ABCDE er en tværfaglig metode, der anvendes til at vurdere patientens vitale parametre. At arbejde efter ABCDE-metoden er at identificere og intervenere hurtigt, stringent og med en klar prioritering i de forhold, der er mest livstruende for patienten.
TOBS
TOBS står for:
Tidlig Opsporing af Begyndende Sygdom
TOBS er en handlings- og beslutningsalgoritme, som støtter sygeplejersken i at vurdere patientens tilstand, samt angiver anbefalinger for handling og opfølgning. TOBS understøtter og supplerer det faglige skøn.
Systematisk og struktureret opsporing
Sker igennem, at sygeplejersken observerer patienten ud fra ABCDE-metoden, samt vurderer og handler ud fra TOBS handlingsalgoritme.
ISBAR-princippet
ISBAR står for:
I: Identifikation
S: Situation
B: Baggrund
A: Analyse
R: Råd
ISBAR er en kommunikationsmodel til brug for sikker og målrettet kommunikation om patienten.
Systematisk og struktureret kommunikation
Sker gennem, at sygeplejersken videregiver informationer
vha. ISBAR princippet.
Akuttasken
Indhold
- 1 stk. saturationsmåler
- 1 stk. blodtryksapparat m/manchet
- 1 stk. elektronisk termometer, som patienten beholder efterfølgende
- 1 stk. blodsukkerapparat m/10 teststrimler
- 10 fingerprikkere
- 1 glas m/10 urinstix
- 1 pose handsker
- 1 flaske håndsprit
- Spritwipes
- 1 pakke mecher 5x5 cm
- 2 uringlas
- Lille lygte
- Standard blok
- Actioncards
- Overtrækskittel/forklæde
- Spritswaps
- Håndsæbe
- Papirlommetørklæder
- Overtræk til sko
- Mundbind
- Visir
- Rescuermask
(Akuttilbuddet medbringer udstyr til kapillærblodprøvetagning).
Referencer
Samarbejdsaftale om akutte og komplekse forløb
Kvalitetsstandarder for kommunale akutfunktioner i hjemmesygeplejen
Jastrup, Susanne (2012): Akut sygepleje, København, Munksgaard.
Vinge, Sidsel m.fl. (2011): Forebyggelse af indlæggelser, København, Dansk Sundhedsinstitut.
Beskrivelse af arbejdsgange
Henvendelse om akut besøg i eget hjem
Sygeplejen kan kontaktes af egen læge, vagtlæge eller interne samarbejdspartnere (hjemmepleje eller plejehjem), hvis der vurderes at være behov for en subakut eller akut sygeplejefaglig vurdering.
Kontakten og kommunikationen følger følgende principper:
1. Kontakt fra læge
- Egen læge eller vagtlæge ringer ind på Sygeplejens Akuttelefon, som Vagtcentralen besvarer.
- Vagtcentralen viderestiller opkaldet til områdets akuttelefon, som altid besvares af en sygeplejerske.
- Sygeplejersken tilser borgeren efter aftale og akutbesøget tilstræbes afviklet inden for én time.
Nedenstående flowchart over sygeplejens akuttelefon følges.
a) Akuttilbuddets sygeplejersker kører udelukkende ud til akut besøg, hvor der er behov for lægehenvist kapillærer blodprøvetagning.
Nedenstående flowchart over sygeplejens akuttelefon følges.
2. Kontakt fra tværfaglig samarbejdspartner internt i Aalborg Kommune
- Sker ved direkte henvendelse til hjemmesygeplejersken eller til de koordinerende sygeplejersker.
- Sygeplejersken tilser borgeren efter aftale.
Guide følges: Behov for akutbesøg af sygeplejen - når borger er triageret rød eller ændrer sig akut.
Under det akutte besøg
Ved akut sygdom, som vurderes livstruende eller akut indlæggelseskrævende, ringes 112.
Den sygeplejefaglige vurdering og den efterfølgende indsats og opfølgning gøres med udgangspunkt i ABCDE og TOBS jf. følgende handlings- og beslutningsalgoritme.
Handlingsalgoritmen er anvisende for det efterfølgende forløb. Sygeplejersken indhenter samtykke fra patienten forud for lægekontakt.
Afvigelser fra handlingsalgoritmen sker efter samråd med egen læge eller vagtlæge og dokumenteres i observationen: ”Akut besøg (sygeplejerske)”.
Drøftelsen af det videre forløb sker så vidt muligt med læge, mens sygeplejersken er hos patienten. Drøftelsen med lægen er en del af det akutte besøg.
Patient og gerne pårørende inddrages så vidt muligt i drøftelsen af det videre forløb.
Den sygeplejefaglige vurdering og værdier dokumenteres så vidt muligt under besøget i Cura.
Efter det akutte besøg
Sygeplejersken er ansvarlig for at følge op på og dokumentere det videre forløb i samarbejde med involverede parter.
Orientering af egen læge
I de tilfælde, hvor det akut udkørende besøg er initieret af en læge, da sender sygeplejersken dokumentation af det akutte besøg til egen læge efterfølgende.
Bevilling af ekstra hjælp
Inden for visitationens åbningstid
Visitationerne kontaktes via Kontaktcentret (25 000), der viderestiller til en visitator, hvorefter den nødvendige ydelse visiteres. Visitator følger op indenfor 2 dage.
Udenfor visitationens åbningstid
Både hjemmesygeplejen og hjemmeplejen er bemyndiget til at "visitere" til akutte ydelser. Visitator følger op, når visitationen åbner igen.
Ved behov for indlæggelse
I tilfælde af at patienten skal indlægges akut på Akuttilbud Aalborg eller på sygehus, spørges ind til hvilken transport egen læge bestiller og det afklares om sygeplejersken skal vente ved patienten til Falck ankommer.
Indlæggelse i Akuttilbud Aalborg aftales altid med lægen (9931 6923).
Dokumentation af akut besøg
Det akutte besøg dokumenteres i CURA i henhold til arbejdsgangsbeskrivelsen på: Arbejdsgange.aalborg.dk.
Ved kendte borgere
- Følg arbejdsgangsbeskrivelse ”Sygeplejerske: Akut besøg”.
Ved ukendte borgere
- Borger fremsøges i Cura
- Opret en henvendelse SUL-ydelse §138
- Følg arbejdsgangsbeskrivelse ”Sygeplejerske: Akut besøg”
- Når det akutte besøg er udført og opfølgningen er planlagt lukkes henvendelsen.
Sygeplejefagligt ansvar i forbindelse med akut udkørende besøg for Akutfunktionen i Aalborg Kommune
Formål
- At placeringen af det sygeplejefaglige ansvar er tydeligt i aften- og nattevagter.
- At udførelsen af akut udkørende besøg fra Akuttilbud Aalborg gøres udfra et patientsikkerhedsperspektiv, der tilgodeser både patienter indlagt i Akuttilbud Aalborg og patienter, som modtager akut udkørende besøg i Aalborg Kommune.
- Hensigtsmæssig anvendelse af de sygeplejefaglige ressourcer i Akuttilbud Aalborg.
Ansvar
Det er ledelsens ansvar
- At sikre, at alle medarbejdere, der udfører sygeplejeindsatser, har de relevante kompetencer.
- At sikre, at alle medarbejdere har kompetencer til at varetage de funktioner, som ligger i Akutfunktionens opgaveportefølje.
- At sikre en arbejdstilrettelæggelse, som tilgodeser patientsikkerheden.
- At der foreligger opdaterede og entydige instrukser for sygeplejeindsatser i akutfunktionen, samt at medarbejderne er instrueret og oplært heri.
- At føre tilsyn med udførelsen af sygeplejeindsatserne.
Det er medarbejdernes ansvar
- At holde sig ajourført i forhold til instrukser.
- At kende til og arbejde indenfor eget ansvars- og kompetenceområde.
- At frasige sig en opgave, som den pågældende ikke ser sig i stand til at udføre forsvarligt.
- At tage kontakt til relevante samarbejdspartnere ved behov (eksempelvis social- og sundhedsassistenter, hjemmesygeplejersker, læger, fysioterapeuter og ergoterapeuter).
Akut udkørende besøg fra Akuttilbud Aalborg i aften- og nattevagt
I det tilfælde, hvor en sygeplejerske er eneste sygeplejerske i en aften- eller nattevagt på Akuttilbud Aalborg, og hun kaldes til et akut udkørende besøg, da skal hun foretage en vurdering af, om det er ansvarligt at forlade afdelingen i forhold til patientklientellet i Akuttilbud Aalborg og den personalemæssig kapacitet. Vurderingen skal foretages i samråd med den/de social- og sundhedsassistenter, som er i vagt.
I det tilfælde, hvor en sygeplejerske i en aften- eller nattevagt skal varetage et akut udkørende besøg i Aalborg Kommune, da er den tilbageværende social- og sundhedsassistent i aften- og nattevagter ansvarlig for at indhente relevant sygeplejefaglig assistance ved behov. I denne situation er social- og sundhedsassistenten ansvarlig for at indhente sygeplejefaglig assistance ved:
- egen udekørende sygeplejerske pr. telefon
- andet sundhedsfagligt personale internt i huset
- hjemmesygeplejerske i lokalområdet i aftenvagt
- hjemmesygeplejerske i nattevagt
Hvor der er igangværende indsatser, som kræver sygeplejerskens tilstedeværelse på Akuttilbud Aalborg, f.eks. hvis der afventes vagtlægebesøg, eller der er kritisk syge og/eller indlæggelsestruede patienter i afdelingen, da er det ikke ansvarligt, at sygeplejersken forlader Akuttilbuddet.
Hvis det ikke er muligt for sygeplejersken at forlade Akuttilbud Aalborg, da orienteres lægen og tilbydes en af følgende løsninger:
- At akutbesøget deles mellem lokal sygeplejerske og sygeplejerske fra Akuttilbud Aalborg. Besøget deles således, at den lokale sygeplejerske laver den akutte udredning og sygeplejersken fra Akuttilbud Aalborg tager blodprøver hurtigst muligt eller evt. dagen efter.
- At det akut udkørende besøg udføres efter aftale med lægen, så snart som det er muligt.
- At der udføres et akut udkørende besøg ved en sygeplejerske fra lokalområdet. Besøget udføres uden blodprøvetagning.
Materialer
Ikrafttrædelse
15. august 2018
Revideret
Juli 2020
Udarbejdet af
Kathrine Gellert,
Lisbeth Hammer og
Charlotte Laubek
Godkendt
27. juni 2018