Når en sundhedslovsydelse overdrages, følger HELE ansvaret for ydelsen med og overgår til de medarbejdere, som har fået overdraget sundhedslovsydelsen og disse medarbejderes ledelse.
Det er lederens ansvar
- at sikre, at alle medarbejdere, der udfører sundhedslovsydelser, har de relevante kompetencer
- at sikre en arbejdstilrettelæggelse, som tilgodeser patientsikkerheden
- at give sundhedslovsydelsen tilbage til Sygeplejen, hvis det ikke er muligt at tilrettelægge med en medarbejder, som har kompetencer til at varetage sundhedslovsydelsen
- at der foreligger opdaterede og entydige instrukser for sundhedslovsydelsens udførelse samt at medarbejderne er instrueret og oplært heri
- at føre tilsyn med udførelsen af sundhedslovsydelserne
- at sikre, at både faglærte og ufaglærte vikarer har de fornødne kompetencer til at udføre sundhedslovsydelser jf. Aalborg Kommunes kompetenceprofiler
Det er medarbejderens ansvar
- at frasige sig en opgave, som den pågældende ikke ser sig i stand til at udføre forsvarligt. Frasiger medarbejderen sig en opgave, da skal den nærmeste leder orienteres.
- at udføre sundhedslovsydelsen med omhu og samvittighedsfuldhed samt efter gældende lovgivning og de af ledelsen fastlagte retningslinjer.
- at søge råd og vejledning hos sygeplejersken, når der sker en ændring i den opgaveoverdragede sundhedslovsydelse.