Rengøring og desinfektion af iPad/telefoner ved mistanke om COVID-19

Sådan skal vi behandle iPads og telefoner, hvis der er mistanke om COVID-19.

IPads skal kun desinficeres, hvis i har brugt den ved en smitsom borger. Ellers skal den rengøres en gang i døgnet.

Hvis der opstår mistanke under besøget, rengøres iPad'en med vand og sæbe. Efterfølgende aftørres den med flydende sprit.

Flydende sprit hældes på et engangspapirhåndklæde, som iPad'en/telefonen aftørres med.

Hvis der er mistanke om COVID-19 hos borgeren og iPad'en skal bruges inden for 2 meter fra borgerens mund, kommes iPad'en i en frysepose som lukkes med en clips.

Proceduren

  • Rene hænder
  • Rene handsker
  • Åben posen med den ene hånd (den er nu snavset)
  • Tag fat i iPad'en med den rene hånd
  • Kom iPad'en i tasken

Alternativ

  • IPad'en opbevares minimum 2 meter fra borgerens mund
  • Den lægges på et rent underlag eller bordfladen aftørres med vand og sæbe. På den måde undgås både dråber og kontaktsmitte

I nødsituation kan håndsprit bruges til aftørring.

Det er korrekt, at håndsprit ikke kan bruges generelt, men i en nødsituation sker der ikke noget ved det.

Del indhold

Hygiejnehåndbog - revision mv

Ikrafttrædelse
1. september 2017

Udarbejdet af 
Hygiejnesygeplejerske
Birgitte Pedersen

Godkendt af 
De interne hygiejneudvalg
i Ældre og Sundhed og Handicap

Ansvarlig for revision
Hygiejnesygeplejersken

Næste revision
September 2020