Genoptræningscentre er steder, hvor mange mennesker færdes, og hvor der er mange forskellige aktiviteter.
Der er dokumentation for, at nogle sygdomsfremkaldende mikroorganismer kan overleve på døde overflader, som f.eks. træningsredskaber.
Derfor skal oprydning, rengøring og vedligehold af lokaler medvirke til at nedbringe mængden af forurening og sygdomsfremkaldende mikroorganismer, således at smitte til borgere og personale forebygges.
Borgerens smittestatus er ukendt; derfor skal terapeuten opfordre og ved behov instruere borgeren i at bruge håndsprit før benyttelse af træningsredskaber og inden træningslokalet forlades.
- Der bør være ophængt håndsprit ved ventepladsen og i de forskellige træningsrum
- Der bør være en planche, der viser hvordan hænderne sprittes
Udendørssko bør ikke anvendes i træningssal/træningsrum.
Ved indkaldelse til træning gøres borger opmærksom på, at der skal medbringes skiftesko.
Det er også skrevet ind i Træningsenhedens pjece, der udleveres ved start på træning.
- Der kan bruges skridsikkert sko-overtræk, hvis borgeren ikke medbringer skiftesko.
- Der kan være borgere, hvor det ikke er muligt at skifte sko eller bruge overtræk, her må terapeuten være opmærksom på at rengøre udstyr efter brug.
Træningsredskaber aftørres (med vand og sæbe, rengøringsserviet eller evt. en spritserviet) mellem hver borger.
- Der aftørres alle steder hvor borgeren og/eller terapeuten har været i berøring med maskine eller redskab.
- Der skal udvises særlig opmærksomhed på områder hvor der har været håndkontakt.
- Terapeuten kan vælge at informere borger eller borgers hjælper om at udføre rengøringen f.eks. efter selvtræning. Terapeuten afgør om borgerens kognitive og fysiske niveau er godt nok til, at de kan udføre rengøringen
- Det er ikke nødvendigt at tørre af, hvor fødderne har været placeret på maskinerne, med mindre der er synligt snavs.
- Træningsredskaber, der er forurenet med blod, afføring, sekret mm, skal rengøres og efterfølgende desinficeres
Ved træning på hold/samtræning, hvor flere brugere anvender de samme
træningsredskaber, kan det vælges, at træningsudstyret rengøres, når træningen er afsluttet.
Der kan anvendes engangspapir eller et lagen over lejet, men efter hver træning aftørres lejet på alle overflader med vand og sæbe eller en rengøringsserviet eller evt. en spritserviet.
Betræk på hovedpuder og kugledyner skiftes efter brug.
- Ved savl og andet synligt snavs på puden sendes den til vask.
- Alle hovedpuder sendes til vask ugentligt
Rengøres på alle overflader med vand og sæbe eller en rengøringsserviet eller evt. en spritserviet efter hver træning.
Træningsredskaber, leje, puder m.m. anvendt til borgere med smitsom sygdom lægges til vask eller rengøres overalt med vand og sæbe og desinficeres efterfølgende.
Møbler bør være af materiale, som kan tørres af og bør kunne tåle sprit og klor.
Inventar skal være i et rengøringsvenligt materiale uden revner og sprækker og skal kunne tåle rengøring med vand og sæbe samt evt. desinfektion med sprit og klor.
Åbne hylder i træningsrummet rengøres med faste intervaller, f.eks. 1 x om måneden.
Hylder i lukkede skabe rengøres med faste intervaller, f.eks. hvert ½ år.
Rengøres dagligt og ved behov.
Gulvbelægningen skal være i et rengøringsvenligt materiale og skal kunne tåle vand og sæbe.
Gulvet bør ikke anvendes til opbevaring.
Træningslokalet bør have vasket gulve på alle brugsdage.
Brugt linned lægges i vasketøjskurv.