Hjemmevaccination mod COVID-19
Situation
Indstilling til og gennemførelse af hjemmevaccination.
Lederens ansvar ved hjemmevaccination
Det er dit ansvar som leder at indstille borgere til hjemmevaccination, hvis de ønsker vaccination mod Covid-19, men af fysiske eller psykiske årsager, ikke kan modtage vaccinationen på et vaccinationscenter.
Det er lederens ansvar at:
Borgerens situation vurderes
Det er dit ansvar som leder, at der sker en vurdering af, om borgeren af fysiske eller psykiske årsager kan karakteriseres som immobil, og derfor ikke kan modtage vaccination på et vaccinationscenter.
Indhente Samtykke
Der skal indhentes og dokumenteres informeret samtykke til vaccination hos pårørende eller værge, hvis borgeren er vurderet varigt inhabil.
- Samtykket er det samme, som I indhenter i enhver anden situation vedr. henvendelse til læge eller opstart af behandling.
- Både skriftligt og mundtligt samtykke er gældende.
- Inden vaccination spørger lægen igen, om borgeren ønsker vaccine. Borgeren kan altid takke nej.
- Hvis borgeren er inhabil, men ikke har en værge eller pårørende, skal du som leder udpege en medarbejder, som kender borgeren godt. Denne person skal sammen med lægen vurdere, om borgeren tilbydes vaccination.
Indstille til hjemmevaccine
- Du skal kontakte borgerens egen praktiserende læge med henblik på at afklare, om lægen kan tilbyde vaccination i hjemmet. Det gøres ved at oprette en korrespondance til lægen i Cura. Der er lavet en fælles standardtekst, som du skal bruge i henvendelsen:
Vi har vurderet at (indsæt fulde navn) er i målgruppen for hjemmevaccination jf. aftalen mellem Region Nordjylland og PLO-Nordjylland.
Borger/pårørende/værge (vælg) har tilkendegivet ønske om vaccination. Vi anmoder derfor om vaccination i eget hjem.
Vi ønsker en orientering om dato og klokkeslæt for vaccinationen, så vi evt. kan være behjælpelige i forhold til adgang til borgers hjem.
Vi kan kontaktes på følgende nummer på vaccinationsdagen ved behov på telefon nr.: xx xx xx xx
- Region Nordjylland sørger for et opdateret overblik over hvilke læger, der tilbyder COVID-19 vaccination. Overblikket er tilgængeligt på regionens hjemmeside: Vaccination i almen praksis (rn.dk)
- Du skal sammen med læge, borger og evt. pårørende/værge koordinere lægebesøget.
- Er egen læge ikke tilmeldt COVID-19 vaccination må du gerne tage kontakt til en af de øvrige læger, der er tilmeldt Covid-19 vaccination. Hvis det mod forventning ikke er muligt at træffe aftale om hjemmevaccination med en læge på listen, skal du kontakte Kirsten Damgaard kda-aeh@aalborg.dk for ældre- og sundhedsområdet og/eller Katrine Guldager kgg-aeh@aalborg.dk for handicap- og socialområdet.
Medarbejdernes opgaver
Som medarbejder har du til opgave at gøre eller guide om følgende:
- Koordinere med borgere eller værge/pårørende om vaccinationen.
- For borgere, der er varigt inhabile med værge eller pårørende, skal der være indhentet informeret samtykke inden vaccinationen påbegyndes.
- Borgeren kan med fordel tage tøj på, som gør det let for lægen at vaccinere i skulderen.
- Borgeren skal have sit sundhedskort klar.
Dokumentation i CURA
- Sørg for at samtykke til vaccination mod COVID-19 fra pårørende eller værge til varigt inhabile borgere er dokumenteret i CURA i observationen ”Hjemmevaccination mod Covid19”. Borgere og pårørende kan til enhver tid trække en forhåndstilkendegivelse og samtykke tilbage.
- Hvis borger siger NEJ til tilbuddet om hjemmevaccination, dokumenteres i observationen.
- Når borgeren ER vaccineret, journalføres dette i samme observation ”Hjemmevaccination mod Covid19".