Nedbrud af nødkald
Ledelse
Sundhedskrisestaben i Senior og Omsorg (SOM) har ansvaret for at bedømme situationen og iværksætte relevante tiltag.
Alarmering
Leder, medarbejder eller borger i Aalborg Kommune kontakter Senior og Omsorgs Vagtcentral og orienterer om situationen.
Senior og Omsorgs Vagtcentral vurderer situationen med nærmeste leder (områdesygeplejersken/sygeplejechef) og orienterer opad i systemet til ældre- og sundhedschef.
På chefniveau tages stilling til aktiveringsniveau og pressekontakt.
Aktivering
Ud fra drøftelsen med nærmeste leder kontakter Senior og Omsorgs Vagtcentral derefter relevante ledere/vagthavende personale ude i områderne.
Actioncards
Senior og Omsorgs vagtcentral
1. Modtag besked fra:
- Borgere, som er berørt
- Personale, som er berørt
- Nødkaldesystemet
2. Kontakt leverandør af nødkaldeanlæggets vagtcentralsystem (IHM)
Undersøg sammen med dem, hvor omfattende nedbruddet er.
Hold løbende kontakt med leverandør og spørg til tidshorisont for udbedring af nedbruddet.
3. Kommunikation
Orienter områdesygeplejerske, som orienterer chefsygeplejerske om situationen.
Chefsygeplejersken orienterer opad i organisationen til Ældre- og Sundhedschefen.
På chefniveau tages stilling til aktiveringsniveau og evt. pressekontakt samt information på KLIK.
4. Orientering til berørte områder
Vær behjælpelig med at orientere øvrige områdesygeplejersker/hjemmeplejeledere i berørte områder i hverdage.
I aften- og nattevagt, weekend og helligdage kontaktes kørende personale i sygeplejen og hjemmeplejen.
5. Hold jer orienteret om situationen
Hvis der er tale om et længerevarende nedbrud, kan det blive aktuelt at koordinere og give ekstra besøg ved svage og terminalt syge borgere i dialog med pårørende/nabo.
6. Løbende information
Informer og sørg for at berolige borgere, pårørende, personale, der kontakter Vagtcentralen.
Sygeplejechef, områdesygeplejerske i Senior og Omsorg
- Modtag oplysninger fra Senior og Omsorgs Vagtcentral.
- Vurder situationen og anmod Senior og Omsorgs Vagtcentral om at kontakte relevante områder.
- Kontakt og informer Ældre- og Sundhedschefen og relevante sideordnede chefer.
- På chefniveau: beslut på hvilket niveau beredskabet skal aktiveres.
- Du skal herefter være tilgængelig på telefon.
Områdesygeplejerske, hjemmeplejeleder, kørende personale i sygeplejen og hjemmeplejen
- Modtag besked fra Senior og Omsorgs Vagtcentral vedrørende nedbrud af nødkald.
- Udenfor normal åbningstid kontakter Vagtcentralen alle berørte sygepleje- og hjemmeplejeområder samt ledere hos de private leverandører af hjemmepleje, som orienterer egne kollegaer og ledere.
- Planlæg beredskab i et samarbejde mellem hjemmesygepleje og hjemmepleje – hvem tager kontakt til hvilke borgere? Og overvej om der skal kaldes ekstra personale ind. Se forslag i bilag 1 nedenfor.
- Vær kreative i forhold til samarbejde på tværs.
- Hold tæt kontakt med Senior og Omsorgs Vagtcentral.
Bilag 1: Planlægning af beredskab ved nedbrud af nødkald
- Hjemmesygeplejen er ansvarlig for borgere med sygeplejefaglige opgaver.
- Hjemmeplejen er ansvarlig for borgere i ældreboliger og indvisiterede borgere.
- Udenfor dagvagt på hverdage, weekender og helligdage kontakter Vagtcentralen det kørende personale i sygeplejen og hjemmeplejen.
- Hjemmesygeplejersken kontakter sin nærmeste leder. I samarbejde med leder vurderes det, om der skal kaldes ekstra personale ind. Hvis ikke man kan få kontakt til områdesygeplejerske/assisterende foretager sygeplejersken denne vurdering og kalder nødvendigt personale ind.
- Hjemmeplejen kontakter ligeledes sin nærmeste leder. I samarbejde med leder vurderes det, om der skal kaldes ekstra personale ind. Hvis ikke man kan få kontakt til nærmeste leder, foretager hjemmeplejen denne vurdering og kalder nødvendigt personale ind.
- Hjemmesygeplejersken kontakter hjemmeplejen på deres vagttelefonnummer og nødkaldslisterne gennemgås. Opgaverne fordeles mellem hjemmeplejen og hjemmesygeplejen af hensyn til effektiviteten.
- Ved fordeling vurderes:
- De borgere, hvor hjemmeplejen kommer og kender, varetages af hjemmeplejen.
- De borgere, hvor der kun kommer sygepleje, varetages af hjemmesygeplejen.
- De borgere, som er ukendte for begge parter, aftales hvem der ringer til dem. Hjemmesygeplejersken har beslutningskompetencen.
- Medtag ved vurdering: De borgere I kan kontakte pr. telefon, kontaktes pr. telefon og orienteres om nedbruddet og om, hvordan de evt. kan komme i kontakt med Vagtcentralen.
- Ved alvorligt syge borgere, fx borgere der er afhængige af ilt og/eller er fast sengeliggende, iværksættes hyppige tilsyn i samarbejde med hjemmeplejen.
- Aftal, hvornår I cirka kommer igen, det giver størst tryghed for borgeren. Hvis aftalen ikke kan overholdes orienteres borger efterfølgende om årsagen.
- Overvej hjælp fra pårørende eller naboer og andre ældreområder.
- Ved længerevarende nedbrud kan det blive aktuelt at evakuere svage eller terminale borgere. Vagtcentralen står for aktivering af dette. Evakuering kan f.eks. være til ledige pladser på plejehjem.
- Aktuelle nødkaldslister trækkes i IHM systemet (nødkaldesystemet) af Vagtcentralen 1 x ugentligt. Vagtcentralen kopierer rapporten over i et Word dokument og sender til de koordinerende sygeplejersker i områderne, samt til chefsekretær i den kommunalehjemmepleje.
- Koordinerende sygeplejersker og chefsekretær i hjemmeplejen sorterer, finder eget område, kopierer og sætter i mappe som alle sygeplejersker kan tilgå. Findes i aflåst skab.